|
| Verygood Vending. Fra : Mosebaek | Vist : 1099 gange 50 point Dato : 19-01-08 15:30 |
| | |
|
Kender du betegnelsen "uægte barn", der findes mange kirkebøger?
Børnene er selvfølgelig ægte nok, de er blot født uden for ægteskab...
Betegnelsen er forkert oversat fra tysk: "ohne Ehe". Svend
| |
| Kommentar Fra : Mosebaek |
Dato : 19-01-08 16:05 |
|
Citat Kender du betegnelsen "uægte barn", |
Ja,det kan du bande på jeg gør,svendgiversen.Og nu mistede jeg lige mit glade grin.
Ikke på grund af dig.Men jeg farer lige i harnisk,når jeg hører dette udtryk.En mennske ka`vel ikke være uægte.Man ku`måske sige uægte forældrer.Men det er jo også noget sludder.Man kan jo ikke sige "delvis" far til et barn.Der fanger bordet.(Enten/eller).Man kan tale om uægte danskere,men det er straks et helt anden diskussion.
Mosebaek.
| |
| Kommentar Fra : valde. |
Dato : 19-01-08 16:18 |
|
Jeg husker tydeligt første gang jeg hørte udtrykket uægte - om børn. Det er mange år siden - Jeg er ikke så ung mere. Under krigen var kaniner i en høj pris. Vi havde besøg af naboens dreng og hans bedstemor. Jeg havde lige vist ham mine ægte og nogle uægte kaniner. da vi så kom ind og skulle have en godbid, lyttede vi til de voksnes snak, da faldt bemærkningen fra drengens bedstemor - "Ja men hun var jo også uægte" Vi to knægte fik et latteranfald, vi kendte ikke den betydning af udtrykket.
Jeg fik en otdentlig gang skæld ud af min mor, for min uhøflige opførsel.
Som jeg husker det, var der en lille smule forargelse i tonefaldet da der blev sagt "Ja men hun var jo også uægte"
| |
| Kommentar Fra : Mosebaek |
Dato : 19-01-08 16:48 |
|
Citat Det er koldere i dag end ude. |
Også acceptabel.èn af de der "goddag mand økseskaft".
Mosebaek.
| |
| Kommentar Fra : Mosebaek |
Dato : 19-01-08 17:00 |
|
Citat Som jeg husker det, var der en lille smule forargelse i tonefaldet da der blev sagt "Ja men hun var jo også uægte" |
Jamen,det tror jeg gerne valde.Jeg kan selv huske det,når mine forældre havde "nabo komsammen"
og samtalen,faldt hen i den retning.I dag er vi heldigvis blevet klogere på dette område.At det så kniber meget på andre.........
Mosebaek.
| |
| Accepteret svar Fra : svendgiversen | Modtaget 50 point Dato : 19-01-08 17:18 |
|
Endnu værre om bilruder...
Jeg ruller op, men lukker jo ikke op men i.
På sønderjysk: "E' ta'r min frakke o"; betyder på ikke af.
Længere nordpå: "A tar min frakke å"; som naturligvis betyder på...
Mange eksempler på forvekslinger, Svend
| |
| Kommentar Fra : Mosebaek |
Dato : 19-01-08 17:24 |
|
Igen en par gue eksempler fra Simmaster & svendgiversen.
Mosebaek.
| |
|
Det har jeg ikke en stand forski på = det har jeg ikke en ski forstand på!
| |
|
Selvom vi i dag (måske) er blevet klogere, bliver der stadig fejet meget ind under gulvtæppet!
| |
|
Og vi går i biografen, svenskerne går på bio...
Sidder de mon oppe på bygningen?
Iøvrigt en rettelse:
"A tar min frakke å"; som naturligvis betyder på...
Forkert; som naturligvis betyder af...
Ellers var der jo ikke de beskrevne fejlmuligheder mellen Sønderjysk og rigtigt Jysk, Svend
| |
| Kommentar Fra : dabj |
Dato : 19-01-08 20:10 |
|
Helt galt går det, hvis et sammensat ord ved et uheld bliver delt:
KYLLINGE LEVER--Hip,hip,hurra
UDSTYR I SÆR KLASSE--en klasse helt for sig selv
BAMSE SUTTER--ikke noget for småbørn
BRUNSTENS BATTERIER-måske til massageapparater
FJERN ØSTEN--der forsvandt det rejsemål
EN HALV NØGEN DAME-så må man dele
VISE SANGERE-de har noget på hjerte
SÆR UDSTILLING-får nok mange besøgende
TYVERI SIKRET-kosterne er så godt som stjålet
ROCK IDOL-vil måske hellere vugges
KALVE LEVER I SKIVER-ikke længe
DANSK GENERAL AGENT-han er afsløret
EN TROMPET SOLO-makkeren skred
| |
| Kommentar Fra : Mosebaek |
Dato : 19-01-08 20:54 |
|
Svend,æ trow do æ sønderjyde. Æ do skås i æ bowser.
Mosebaek.
| |
| Kommentar Fra : Sunowich |
Dato : 19-01-08 20:57 |
|
I Næstved havn står derpå et hvidt skilt rettet mod de sejlende" langsom fart "
og en teil agtig fra min barndom "der er længere til rådhuspladsen end på cykel "
eller min egen "Dem Som Ingen Pærer Har De Ævler"
Og en lille sød en jeg selv overhørte "den ene enæggede tvilling til den anden(de var ikke til at
kende forskel på)ved du hvad du er!! ?? nej sir den anden!! Du er bare så GRIM!!
Hav en fortsat god aften Mvh Suno som er sprunget ud af skabet som Fisk
| |
| Kommentar Fra : Sunowich |
Dato : 19-01-08 21:00 |
|
Thank you werry much" tak jo æblemost"
Danke schoon "nej damhussøen det den anden vej"
| |
| Kommentar Fra : valde. |
Dato : 19-01-08 21:09 |
|
Hvad så med den slagter, der satte et skilt i vinduet:
Lever kun i dag.
| |
| Kommentar Fra : Eyvind |
Dato : 19-01-08 21:12 |
|
Jeg må lige sige tak til Svend Giversen.
http://www.kandu.dk/spg115633.aspx#1302731
Jeg fik lige åbnet for begrebet "uægte barn" som jeg nu kan se bare betejner et barn født ........" Udenfor ÆGTEskabet"
Jeg har tit hørt udtrykket og syntes det var noget underligt at sige.
| |
|
Nej jeg er ikke sønderjyde (og vælger ikke at forstå),
selv om jeg har boet her dobbelt så lang tid som i hjemme i Himmerland.
Som så mange andre spørgsmål, er dette ikke ved at udarte?
Her er et i genren helt uden relationer:
"
Hvad forskel er der på en krokodille?
??
Jo, den kan hverken cykle...
"
Og så en klassisk i genren hvor enhederne ikke stemmer:
"Hvad er højest en flagstang eller et tordenskrald"
Og et par lige så gamle, hvor ord delíngen er forkert:
"Kulde poter i Nordeng land" og "træ kvinden" når det suser lidt...
Til slut, da min kone kom som øst dansker til det sønderjyske, et par hvor trykket i udtalen er flyttet:
Hun kørte rundt i flere timer og ledte efter byen Lýs abild og spurgte de lokale mange gange,
den hedder selvfølgelig lysÁbild.
Og i denne uge havde jeg besøg afkollegaer fra Slovakiet, de omtalte vor fabrik i o´Dense,
(der hvor de brygger Albani, og hvor H.C Andersen kommer fra).
Nok for i aften, Svend
| |
| Kommentar Fra : Mosebaek |
Dato : 19-01-08 22:05 |
|
Foreløbig tak.Æ lukker osse nie,fo i jawten.
Mosebaek.
| |
|
Og så lige den sidste i dag...
Vor lokale gartner havde et skildt foran sin stalddørs salg forretning:
STEDMODER GRAV SELV OP
hvortil min køremakker sagde: "Jeg har nok i én"
Godnat Svend
| |
| Kommentar Fra : o.v.n. |
Dato : 20-01-08 00:56 |
|
Jeg husker tydelig nyhedsoplæseren på TV2, ulykken var alvorlig nok, men han fik mig godt nok til at trække på smilebåndet, han sagde i indlægget, at 12 var dræbt heraf 3 alvorlig enten er personen dræbt eller hvad ?
Forresten kender i entrepenøren som havde en reklame med store bogstaver på sin kassevogn, der stod: Højtrykspuling udføres (nej i får ikke telefon nummeret)
| |
| Kommentar Fra : o.v.n. |
Dato : 20-01-08 01:07 |
| | |
| Kommentar Fra : iah |
Dato : 20-01-08 01:30 |
|
Hørt i vejrudsigten i radioen for nogle år siden:
Gældende for Skattegat og Kagerak
og det blev minsanten genudsendt en time efter
| |
| Kommentar Fra : Klumme |
Dato : 20-01-08 09:19 |
|
Citat Dem Som Ingen Pærer Har De Ævler |
Nej Sune, det er ikke din opfindelse, men passer fortrinligt på dig
| |
|
Ja om arv og miljø:
Æblet falder ikke langt fra pæretræet, Svend
| |
|
Og så Mosebaek faldt jeg lige over:
"
Navn: Mosebaek By: Thisted
En kænguru kommer ind på en bar og ber om en whisky.- Det bli`r lige 80 kr.siger bartenderen.Og han fortsætter et er ellers ikke så tit,vi ser kænguruer her i baren.kænguruen svarer:- Nej,det tror fanden med de priser.
"
Se her: http://www.aminjensen.dk/jokes/index.php?action=laes&page=10
Det skulle vel ikke være fra dig? Så forstår jeg bedre dit lidt fordrejede sønderjyske...
Svend, der ellers forbinder Mosebæk med Køge/Ringsted egnen...
PS: Lidt for afslørende, nu bliver du jo snart nødt til at lukke her; men har du fundet din familie?
Hvis ikke; bare spørg under slægtsforskning og jeg finder dine forfædres nedfalds frugter...
| |
| Kommentar Fra : Sunowich |
Dato : 20-01-08 14:41 |
|
Mosebaek der er også disse par at tænke lidt over
Kærlighedens dør er svær at åbne,og svær at lukke.
Gode venner kan lave alting sammen-men kun de bedste venner er i stand til at lave ingenting sammen.
Med venlig hilsen og god søndag Sunofisken
| |
|
Den gamle skoda lå godt i svinget - henne om hjørnet ligger der elleve af dem....
| |
|
Det med Mosebaek/Mosebæk får mig til at tænke på, at vi jo helt glemte navne genren i går...
Dengang vi lærte at stave i første klasse var der en der hed Peter Møller,
og før han lærte hele alfabetet klarede han sig alligevel: Jeg hedder Peter med et "M" og to "øller".
En der hed Møjbæk skiftede navn til Majbæk, og så var der Gunnar Erik Hansen
der ikke havde plads til det hele på sit dørskildt og skrev: Gunnar E. Hansen...
Nu må du vist hellere lukke Mosebaek.
Svend, har arbejdet samme med en Moseby, men han var fra Fyn.
| |
| Kommentar Fra : Mosebaek |
Dato : 20-01-08 16:53 |
|
Ja,nu griber det godtnok om sig.Det er mulig jeg må til at lukke.Tråden har vel også udspillet sin rolle.Den der med Amin Jensen,kommer lidt bag på mig.Der kan jo være en navneforveksling.Selvom jeg aldrig har set navnet Mosebaek i andre sammenhænge.Og den der med Thisted.... Joe,jeg har bekendte der,men har aldrig boet der.Og så:Det lidt fordrejede sønderjyske.Helt ærlig,det sku`være en "morsom" forsøg på thybomålet.Men det beviser jo så desværre,hvor lidt jeg forstår af både det sønderjyske og thy`ske.
Mosebaek,fra (ja hvem ved). Men jeg kan sige at min familie har haft relationer til Giesegård.
Og hvor ligger den................ Ja,ikke sandt.
| |
| Kommentar Fra : valde. |
Dato : 20-01-08 17:19 |
|
Nå men nu jeg er klar over at i forstår jysk, så skal i da have den her:
Det var to jyske lystfiskere der var nede ved åen og fiske, der var en lille ø i åen. Da det blev mørkt kaldte den ene på den anden "Herman hvor er du" Så lød svaret : "A æ u o æ ø i æ å æ a"
| |
| Kommentar Fra : Mosebaek |
Dato : 20-01-08 18:07 |
|
Glemte lige at anføre at jeg hverken er adelig,godsejer eller noget som helst i den retning.
Mosebaek.
| |
|
Jeg mente du nok du var fra Ringsted egnen, din dialekt afslørede dig Mosebaek...
(og så findes der et vandløb med det navn på disse kanter)
"
Skoven er et aktiv for de lokale børnefamilier. Når Giesegaard stiller et stykke af skoven til rådighed for en af Ringsted Kommunes skovbørnehaver, er det blandt andet for ...
"
Lidt uden for spørgsmålet Svend, og russerne er ved at hente os...
| |
|
Jammen, farvel da Svendgiversen og hils derovre i korruptenland
| |
| Godkendelse af svar Fra : Mosebaek |
Dato : 21-01-08 20:10 |
|
Tak for svaret svendgiversen. Nu kan vi vist ikke tærske mere langhalm........
Tak til alle bidragyderne.
V.H. Mosebaek.
| |
|
Selv tak Mosebaek,
nej, men der var mange sjove vendinger.
En dag må du vende tilbage med dine relationer til Giesegaard...
Min vinter hobby Svend
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|