/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Garanti
Fra : CCjunior
Vist : 842 gange
100 point
Dato : 25-10-07 22:08

Det evendelige spørgsmål om garanti/reklamationsret har ramt vores husstand.

Der er 2 spørgsmål som brænder lidt på.
Vores vaskemaskine er netop afgået ved døden og er købt den 29/11/05 altså for under 2 år siden.
Der er ingen lys i den og ingen reaktion overhovedet.
Bag på kviteringen står :

i de første 12 måneder efter købet vil fejl typisk blive anset som en mangel, som Electric City hæfter for.

I de resterende 12 måneder vil fejl, som køber kan dokumenterer som en mangel på købstidspunktet, blive dækket af Electric City.

Spørgsmål 1:
hvordan forholder jeg mig til bevis byrden ? jeg kan jo ikke bevise noget. det er der ingen der kan.

Spørgsmål 2:
Electric City er blevet opkøbt af Elgiganten. Hvordan står jeg så med en reklamation ??

Junior




 
 
Kommentar
Fra : ans


Dato : 25-10-07 22:19

Citat
Der er ingen lys i den og ingen reaktion overhovedet.


Er du sikker på, at der kommer strøm til vaskemaskinen ?!? Det kunne jo være en sikring eller el-installationen, der var noget galt med.

Kommentar
Fra : henrikkrebs


Dato : 25-10-07 22:25

garanti/reklamationsret:
De citerede bestemmelser svarer stort set til købelovens bestemmelser om reklamationsret, herunder 'formodningsreglen' om at fejl i de første 6 måneder må antages at have været til stede ved købet. Fejl/mangler der var til stede ved købet er det forhandlerens pligt til at afhjælpe.

Forbrugerstyrelsens holdning er, at følges købelovens minimumsbestemmelser, så er det en 'reklamationsret' - ikke en garanti. Rent sprogligt synes jeg det er noget vås, for selvfølgelig må man da reklamere over en vare. Rimelige reklamationer bør accepteres, urimelige reklamationer kan naturligvis afvises høfligt (men forhandleren skal da modtage reklamationen før han kan afvise den).

Anyway - her er 'formodningsperioden' af forhandleren udvidet til 12 måneder, så det er en 'garanti'.

Spm 1: Den typiske løsning er at du indgiver vaskemaskinen til leverandøren til undersøgelse. Denne kan så afsløre om det er en fejl der kan være opstået efter købet, eller om det er en fejl der var ved leveringen. Man kan måske sige at han ikke er helt uvildig. Du kan derfor også (for egen regning) få en uafhængig ekspert til at kigge på den.
En undersøgelse hos leverandøren kan ofte fås til en aftalt pris (som du skal betale, hvis det ikke er en garantireperation).

Spm 2: Afhænger af hvad der er blevet af Electric City rent juridisk. Jeg vil formode at Elgiganten har overtaget Electric City's garantiforpligtigelser. Spørg dem.

Rent personligt, så ville jeg være forberedt på selv at komme til at betale. Spørg Elgiganten om proceduren for (og prisen på) at få et tilbud på reperation.


Kommentar
Fra : henrikkrebs


Dato : 25-10-07 22:28

Forresten: Sidst jeg kontaktede http://www.hvidevaredele.dk for at købe en magnetventil fik jeg en mail tilbage "tjek lige først xxxx". Det endte med at jeg slet ikke købte noget, men lærte selv at fejlsøge/reparere. Gratis!

Kommentar
Fra : kipumi


Dato : 25-10-07 22:28

Jeg ville ringe og forhøre mig hos Elgiganten. Jeg havde det næsten på samme måde med en PC-fladskærm købt gennem www.nettorvet.dk (Brugsen) - og flere vnener sagde, at garantien ikke dækkede. Jeg prøvede alligevel at ringe og de bad mig sende den ind til nærmere undersøgelser. Jeg har fået skærmen retur (efter meget lang tid) repareret og uden beregning. Ved returnering, var der ingen bemærkninger om, hvilken fejl de havde fundet, men repareret blev den altså, selvom den var over 1 år gammel.

Accepteret svar
Fra : Yakuzaen

Modtaget 100 point
Dato : 10-11-07 13:57

Jeg har arbejdet længe i Kundecenteret i El giganten..

jeg ved mange af electric citys service sager er overtaget af merlin.. Men det kan godt være din er en af dem som er overgået til elgiganten.

Du har 2 års reklamationsret. Du skal reklamere for den INDEN de 2 år er gået... DVS du skal nå det inden 29/11/07.
Så ring til kundecenteret hos elgiganten på 70807070, og spørg evt efter Oskar eller Tim.

det kommer lidt an på mærket af din maskine hvad der videre sker derfra, f.eks om whirlpool selv kommer og afhenter, eller om du har en miele der har en speciel garanti ordning osv osv.


Godkendelse af svar
Fra : CCjunior


Dato : 23-01-08 03:59

Tak for svaret Yakuzaen.

beklager ventetiden..

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177579
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409075
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste