/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
MS-Office
#NavnPoint
sion 18709
refi 14474
Klaudi 9389
Rosco40 5695
berpox 5456
dk 5398
webnoob 4919
Benjamin... 4870
o.v.n. 4637
10  EXTERMINA.. 4373
Tælle tekststrenge med Excel
Fra : drdegn
Vist : 626 gange
20 point
Dato : 17-10-07 21:03

PERSON: Hansen
Man a
Tir a, b
Ons a, c
Tor b
Fre a
Lør c
Søn a
Man a
Tir a, c
Ons b, c
Tor b
Fre b
Lør c
Søn a

De forskellige bogstaver (a, b, c) symboliserer forskellige aktiviteter, og man kan godt foretage flere aktiviteter på den samme dag.
1. Hvordan beregnes (tælles) antallet af gange Hr. Hansen udfører aktiviteten a?
2. Det er surt at skulle foretage "a" om fredagen, hvor mange fredage sker det for Hr. Hansen?
Man skal formentligt bruge TÆL.HVIS-funktionen men jeg kan ikke lige gennemskue den præcise kode?

 
 
Kommentar
Fra : justuniverse


Dato : 17-10-07 21:17

Jeg ved ikke meget, men umiddelbart ser det ud som om, at det alligevel er lettest at håndtere, hvis du sørger for, at diverse bogstaver har deres egen kolonne???? Så skulle det jo være lige til (med mindre, at der er et uendeligt antal af bogstaver....)

Kommentar
Fra : drdegn


Dato : 17-10-07 21:20

Hej justuniverse. Det er desværre ikke muligt, pga. regnearkets kompleksitet i øvrigt.

Kommentar
Fra : justuniverse


Dato : 17-10-07 21:27

Et andet forslag kunne være, at du "opfandt" symboler for de kombinationer af bogstaver, der er mulige. a = "OPVASK" b="STØVSUGNING" a, b = "OPVASKSKSTØVSUGNING" (eller ligenende)

Så du under alle omstændigheder kun har én værdi at forholde dig til.

Kommentar
Fra : drdegn


Dato : 17-10-07 21:41

Det har jeg allerede, i form af f.eks.: OV, UN, AA

Kommentar
Fra : justuniverse


Dato : 17-10-07 21:42

Hvad er SÅ problemet?

Accepteret svar
Fra : sion

Modtaget 20 point
Dato : 18-10-07 09:49

Jeg går ud fra, at ugedagen står i kolonne A og aktiviteterne står i kolonne B.

I G1 skriver du den aktivitet, du vil søge efter (a, b eller c osv.).

I G2 skriver du den ugedag, du vil tælle op for. Skriv "alle" (store eller små bogstaver er ligegyldigt), hvis du vil tælle op for alle dage.

I kolonne C skriver du følgende (træk nedad fra C1):
=HVIS(ER.FEJL(SØG($G$1;B1));"";HVIS(ELLER(A1=$G$2;$G$2="alle");1;""))

Resultatet kan nu beregnes som en sum af kolonne C: =SUM(C:C)

Simon

Godkendelse af svar
Fra : drdegn


Dato : 18-10-07 17:35

Hejsion. Lige præcis hvad jeg havde brug for. Det er mig en fornøjelse at donere dig, dine velfortjente points (igen). Man bliver helt eXceltisk.

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177580
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409081
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste