|
| Hurtigere Oliver City? Fra : AG88 | Vist : 1360 gange 150 point Dato : 16-04-07 03:07 |
|
Har en Oliver City som det er meningen er en 30 km. Men tror at Thansen kom til at give mig en 45 km i stedet :P Ved ikke så meget om knallerter, men den kan i hvert fald komme op på 40-45 km/t og har tjekket at forrøret ligner en 45 km. Så jeg går vel ud fra at dyse, skive og hvad der ellers er, hører til en 45 km knallert?
Så langt så godt... Har læst nogle af de andre spørgsmål, og så vidt jeg har forstået det mangler jeg bare at fjerne skiven og evt. sætte en anden dyse på, så kan den køre ca 70 km/t.
Spm 1: Er det korrekt forstået? Og hvis jeg fjerner skiven og sætter større dyse, hvor hurtigt kører den så ca?
Spm 2: Hvordan vil det se ud med benzinøkonomien? Nu kører den ca 25km/liter tror jeg. Hvordan vil den nogenlunde køre når den er blevet ændret som ovenfor beskrevet?
Spm 3: Siden jeg nu har en dyse der passer til 45 km-knallert, er den så god nok eller skal der en større til?
Spm 4: Har læst noget om et topstykke. Ved ikke hvad det er, men er det noget jeg skal bruge?
Vh AG88
| |
| Kommentar Fra : AG88 |
Dato : 16-04-07 03:23 |
| | |
| Accepteret svar Fra : pallebhansen | Modtaget 150 point Dato : 16-04-07 09:06 |
|
Det er jo en alvorlig sag, hvis du kører på en 45 uden nummerplade og forsikring.
Stelnummeret fortæller jo om det er en 30 eller 45 knallert.
1. Korrekt, stadig 70 km/t
2. Ca. 20
3. Ja, den skulle passe, men kontroller at det er ca. dyse 64-66
4. Nej, rør ikke topstykket.
VH Palle Hansen
| |
| Kommentar Fra : AG88 |
Dato : 16-04-07 12:15 |
|
Tak for de hurtige svar pallebhansen!
Citat Det er jo en alvorlig sag, hvis du kører på en 45 uden nummerplade og forsikring.
Stelnummeret fortæller jo om det er en 30 eller 45 knallert. |
Hmm, når folk piller ved deres 30 knallerter, så "laver de dem vel om" til 45 knallerter (altså 45 forrør) uden at de kører med nummerplade? Og de har vel alligevel knallert-ansvarsforsikring? Nu er det sådan at min knallert er købt for nylig, så jeg har nummerplade (dog en gul til 30 km knallerter) på den og jeg har forsikring (ligesom alle andre 30 km-knallerter).
Min knallertforsikring duer vel alligevel ikke (selvom jeg ikke har pillet ved knallerten) da den kører over de 30 km/t anyway?
Er jeg ikke på lige fod med alle andre som piller ved deres knallerter? Kan ikke lige se det du mener, hvis du mener at det skulle være en særligt alvorlig sag. Hvorfor det?
Du kan vel ikke også svare på mit bonusspørgsmål?
Igen, tak for svarene!
| |
| Kommentar Fra : NoShyGuy |
Dato : 16-04-07 13:14 |
|
Du kan sammenligne dit topstykke med et topstykke fra et tunsæt.
Hvis dit topstykke har en ring indeni det, som gør at kompressionen bliver skæv, så kan du med fordel skifte det.
| |
|
En gul nummerplade på en 45 knallert, svarer til jeg satte den på min bil, eller satte en trailernummerplade på min bil, det er en alvorlig sag.
Forøvrig plejer 45 knallerter at være billigere end 30 knallerter(Fordi de ikke er så efterspurgte), så det er smart af thansen at sælge den. Men du kan altid lade handlen gå tilbage, hvis du har kvittering på en 30 knallert. Formodentlig er det ikke thansen der har sat nummerpladen på?
Men typenummeret fortæller om det er en 30 eller 45.
VH Palle Hansen
| |
| Kommentar Fra : NoShyGuy |
Dato : 16-04-07 16:04 |
|
AG88, det Palle mener er at din måske er registreret af myndighederne som en 45 kmt knallert!
Men Palle, han kan altid holde sig til at han har købt den som en 30 kmt knallert og kørt på den i god tro. Han har jo både kvittering og nummerplade som en 30 kmt.
AG88, du kan altid bare ringe til et motorkontor og spørge hvad din er registreret som.
Palle, jeg tror altså at det er dyrer for Thansen at sælge en 30 kmt, da de jo skal skifte forrør på den, som de vel ikke skal på en 45 kmt!?!
De får dem jo fra fabrikken begge 2.
| |
| Kommentar Fra : AG88 |
Dato : 17-04-07 01:14 |
|
Takker pallebhansen og NoShyGuy for svarene
Hehe jeg ved jo ikke hvad et topstykke er... Men ok hvis det har en ring i så skal den skiftes. Har hørt at et topstykke fra en Yamaha Jog passer...
Citat Formodentlig er det ikke thansen der har sat nummerpladen på? |
Da jeg købte knallerten, udfyldte ekspedienten nogle papirer, som jeg tog med til motorkontoret, hvor jeg så fik nummerpladen. Herefter vendte jeg tilbage til butikken, hvor de monterede nummerpladen på knallerten.
pallebhansen skrev:
Citat Men typenummeret fortæller om det er en 30 eller 45. |
NoShyGuy skrev:
Citat AG88, det Palle mener er at din måske er registreret af myndighederne som en 45 kmt knallert!
Men Palle, han kan altid holde sig til at han har købt den som en 30 kmt knallert og kørt på den i god tro. Han har jo både kvittering og nummerplade som en 30 kmt.
AG88, du kan altid bare ringe til et motorkontor og spørge hvad din er registreret som. |
Jeg har jo en registreringsattest (som jeg fik tilsendt af motorkontoret). Der står bl.a.:
Registreringsnummer: Mit nummerplade-nr.
Stelnummer: Mit stelnummer...
Handelsbetegnelse: OLIVER 30KM/T
Type: JR
Typeanmeldelsesmummer: E15371-01
Typegodkendelsesnummer: e4*92/61*0064
Art: Lille knallert
Det betyder vel at den er registreret som en 30?
Men hmm hvad foreslår I at jeg skal gøre omkring dette? Altså skal jeg lade handlen gå tilbage (kan man det selvom knallerten nu er godt 2 måneder gammel?) Skal den byttes, omregistreres, ændres til en 30 km på en eller anden måde? Skal jeg beholde den og holde mig til at jeg har købt den i god tro, som NoShyGuy siger? Eller noget helt andet?
Og når den nu snart skal til service, så finder mekanikeren vel ud af at den er en 45?
(Tror lige jeg hæver pointtallet, da der er dukket flere spørgsmål op.)
| |
|
Handlet i god tro, nææ, den tror jeg ikke går, i hvert fald ikke hvis man bliver "taget."
Men foreløbig må vi tro på det er en 30 knallert, når thansen udfylder papirene, men tag lige at kontrollere numrene, de sidder nok under trinbrædtet, og så ring til motorkontoret, som NoShyGuy skrev. Det kan jo også være thansen har været så flink at "modicere knallerten" til en udgave der kører som en 45, (Det skal de have tak for) derfor er det jo ikke en 45, men en ulovlig knallert som de andre 90% der kører på vejene.
Men hvis motorkontoret siger det er en 45, så bestemmer du om handlen går tilbage, og thansen må stå med røde ører.
Der er ikke en egentlig ring på topstykket (Som monteres oven på cylinderen), men evnt. en støbning, men en udskiftning af topstykket tror jeg ikke giver, så meget så det er besværet værd, desuden er det jo også ulovligt.
VH Palle Hansen
| |
| Kommentar Fra : AG88 |
Dato : 17-04-07 13:59 |
|
Ok nu er jeg forvirret... Hvordan kan motorkontoret på nogen måde fortælle mig at det skulle være en 45 knallert, når den hos dem er registreret som en 30 knallert (har jeg som sagt selv gjort)? Jeg har jo registreringsattest + gul nummerplade fra dem.
Har prøvet at ringe til dem, de skulle bare have registreringsnummeret, og så er det vel klart at jeg får at vide at det er en lille knallert...
Men det skal vel forstås som at nummerpladen er til en lille knallert, men sidder på en stor knallert, ikke? Hvordan kan jeg undersøge om selve knallerten er en 45? Skal jeg give dem stelnummeret på den? Og dette nummer er jo alligevel registreret sammen med nummerpladen som en 30 knallert, så jeg får vel bare at vide at det er en 30 knallert igen?
Altså de har vel ikke registreret hos dem nogen steder om den FAKTISK er en 45 knallert, vel?
Er det mig der har misforstået det?
| |
| Kommentar Fra : NoShyGuy |
Dato : 17-04-07 16:14 |
|
Bare glem alt om 30 og 45 knallert.
Selv om at jeg tror at Thansen bare har glemt at lave den om til 30 kmt inden de solgte den til dig.
Altså at din knallert er en 30 kmt, men den er droslet som en 45 kmt. Være du glad for det.
Hvad var dine andre spørgmål, en gang til?
Ville du have den til at kører endnu hurtigere?
| |
| Kommentar Fra : AG88 |
Dato : 17-04-07 21:10 |
|
Hehe ok NoShyGuy. Det var nemlig også min egen konklusion.
Om jeg skal have den til at køre hurtigere end ca 70? Nej, det er fint Bliver i hvert fald ikke i denne omgang, of det skal jo helst ikke se ud som om den er tunet
Men et andet spørgsmål kunne være om den kommer til at larme (bemærkelsesværdigt) mere når jeg fjerner skiven og sætter større dyse på?
Jeg takker alle for hjælpen. Pointene går til pallebhansen, men mange tak til NoShyGuy også
| |
| Godkendelse af svar Fra : AG88 |
Dato : 17-04-07 21:12 |
|
Tak for svaret pallebhansen og NoShyGuy.
| |
|
Selv tak.
Nej den larmer overhovedet ikke mere.
Om den i det hele taget behøver en størrer dyse, afhænger jo af hvad der er i nu, men vil tro at den nu er passende hvis den kører godt.
VH Palle Hansen
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|