Forestil dig at du går en lang tur med partneren og hunden, bagved går en spion med stive ører og lytter til samtalen.
Mobiltelefonen er ikke opfundet, og AI ligger langt ude i fremtiden.
I taler om familieforøgelse, næste uges madplan, en ny cykel, en slankekur.
Spionen forlader jer halvvejs på turen, men han ved hvor i bor, så når i kommer hjem ligger der i postkassen reklamer fra Babysam, Coop, den lokale cykelpusher og dameblade fyldt med slankekure ...............ingen reklamer for hundefoder da i ikke kom ind på det.
Altså målrettet reklame på gammeldags maner hvor folk med rette føler sig udspioneret.
I dag er det langt mere udspekuleret, AI stjæler vores data og ChatGPT aflurer vores tale til målrettet markedsføring, folk føler sig ikke lige så udspioneret som før selv om den er langt mere omfattende end i dag.
https://trend.dk/ai/meta-aendrer-ai-strategi-chatbot-data-bliver-ny-reklameguldmine-for-techgiganten
Vi husker den reportage hvor den unge Mark Sukkerbjerg var lidt på røven, hans sociale eventyr Fjæsbog skulle jo hive penge ind. bl.a. til udvikling og de store omkostninger ved at være forbundet til servere, investorer truede med at trække sig. Og så var der en anden som fik en lys ide og nævnte ordet reklamer.
https://nyheder.tv2.dk/udland/2025-02-02-x-med-musk-i-spidsen-sagsoeger-lego
Lego er ikke billigt. Hvor stor en del af avancen bruges til at give Elon Fusk socialhjælp ?