|
| Har jeg ret..? Fra : molokyle | Vist : 664 gange 100 point Dato : 08-12-16 16:50 |
|
..at en privat virksomhed , kan stille disse krav som beskrevet i korrenspondance med Ekstrabladets redaktion:
Citat Kære THR:
Jeg talte med dig i eftermiddags via min Mobiltlf. : 60190418
Emne: Telia 'fucker' åbenbart kontanthjælps borgere UDEN enten Kørekort eller Pas.
Historien kort:
Jeg går op til den lokale Telia Butik, fordi min 'gamle Samsung Mobil er ved at gå i udu ...= opladningsproblemer!
..for at købe mig en ny Mobil ...kontant.
En NY Sony X-peria M4 'Aqua' telefon til afløsning for min forlængst forældede Samsung Galaxy X-Cover Mobil.
Jeg har haft abonnement i Telia i mere end 5 år og betaler mit abonnement over BS.
Jeg har brug for at være 'digitaliseret: Jobnet, E-boks, E-mail, mm.
For at gøre dette? Fortæller forretningsbestyreren, at jeg ikke kan få nyt SIM-kort, købe en ny Mobil ...eller overhovedet være kunde ...UDEN at have gyldig FOTO legitimation.
PAS eller KØREKORT ! (Jeg har ingen af delene.)
Hmm... jeg har netop for nyligen 'opdateret' mine bankoplysninger hos min egen Bank (Bank Nordik)..som følge af en ny banklov, som skulle imødegå 'snyd' med sorte penge/hvidvaskning/skattely
..og ER blevet 'godkendt i banken. (Sygesikringsbevis + Dåbsattest).
Selvfølgelig har jeg begge dele legimantation med hos Telia-Butikken ..+ Rejsekort (m.foto), Donorkort, Bankkort, NEM-ID og udskrift fra banken om sidste indbetaling via BS (Betalt: D.01-12-16).
Alligevel bliver jeg sendt på 'porten' med en besked om at jeg så 'bare' kan fise op og få mig et PAS ...eller Kørekort!
Efter at have snakket med dig i telefonen ***@** bliver jeg rådet til at skaffe fotolegitimation af forretningens beliggenhed, samt CVR på virksomheden, navn på ansvarshavende, stilling (butiksbestyrer), hans navn, tlf.nr. eller E-mail.
..så ville DU ***@**.dk selv kontakte vedkommende telefonisk eller pr .mail, for at få hans/hendes udlægning af 'sagen' ..inden du 'ville gå videre'.
Imidlertid NÆGTEDEDE betyreren at opgive disse oplysninger, med kommentaren: Det kan han sgu selv slå op! ..og dét vil jeg da anbefale dig: ***@** ..at du gør!
Jeg har prøvet, men det viser sig at være umuligt at nå ind til Telias HR afdeling ...eller i det hele taget; nå en person som vil tage hånd om problemet.
Jeg føler mig rigtigt dårligt behandlet af Telia og deres personale og er i tvivl om, at de har lovgivningen om persondata 'opdateret?
Hvad skal DE bruge MIT foto til? Det er jo ikke en offentlig myndighed, men blot en privat aktør. Jeg er klar over, at man som selvstændig kan afvise at betjene kunder man ikke ikke 'bryder sig om'
..men gælder dette også for faste kunder som HAR betalt deres mellemværender og altid har overholdt betingelserne i aftale-kontrakten?
Ps. Du bad om billeder af undertegnede uden for forretningen? ..med penge og dokumenter? Disse er vedhæftede som *JPG filer til denne mail.
Mvh. |
VELKOMMEN på FORSIDEN ..var min sisdte kommentar, da jeg forlod forretningen. Har jeg ret!
</MOLOKYLE>
| |
| Kommentar Fra : molokyle |
Dato : 08-12-16 16:58 |
|
Ps. Nu var det IKKE meningen at I skulle have mit tlf. nr. oplyst som i mailen
..men håber på en hvis form for diskretion
..ellers gør det ikke noget
..det er KUN mig selv jeg har udleveret ..ikke min korrespondent!
</MOLOKYLE>
| |
| Kommentar Fra : molokyle |
Dato : 08-12-16 18:52 |
| | |
| Kommentar Fra : mig-selv |
Dato : 08-12-16 21:40 |
|
Har selv haft en strid kamp med Telia, angående mit internet - har ikke kunne bruge net/tlf i over14 dage.
Og bare den tur kostede mig penge, (længere historie) da det var deres fejl, og som de meget gerne ville have mig til at betale for.
Men kan godt forstå hvor du vil hen.
Mig bekendt er de eneste der kan forlange billed ID er Banker = også Lease/DER, dog mest i forbindelse med ´hvidvask´.
Så bare NAK dem, de ´pisser´ på almindelige mennesker - hvad gør de ved ´unge/ gamle pensionister der hverken har det ene eller andet..
Glad for at være på nettet igen, men kandu er blevet temmelig træls siden sidst.
| |
| Kommentar Fra : molokyle |
Dato : 09-12-16 08:03 |
|
katekismus -> Det er åbenbart ikke så 'nemt' som Telia bedyrer i deres link.
Nu er jeg ikke lovkyndig (..det er derfor jeg spørger her), men mon ikke en af paragrafferne hér omhandler borgere som ikke er i besiddelse af fotolegitimation:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=828
Selv 'Borgerkort' udstedt af borgeservice i Københavnskommune godtager Telia ikke som GYLDIG.
Ekstrabladsjournalisten som jeg talte med har besvaret min mail og vil gerne gå dybere ind i 'sagen'. Han har udbedt sig Telia butikkens adresse og høre om jeg havde mere at tilføje?
Jeg skrev:
Hai ****.
Adressen på Telia butikken er: Amagerbrogade 41, 2300 København S
https://www.google.dk/maps/place/Telia/@55.664246,12.600939,15z/data=!4m5!3m4!1s0x0:0x7d3859d2a53c5b1e!8m2!3d55.664246!4d12.600939
Tak fordi du tog dig tid at svare ****.
Hvis du vi vide mere? Så ringer eller mail'er du mig bare.
Jeg vil lige fortælle at jeg faktisk havde sparet 2.000 kr. op af min kontanthjælp over 4 mdr. for overhovedet at få råd til en ny Mobil ...og så bliver man selvfølgelig skuffet, når dette ikke kan lade sig gøre. Jeg kunne forstå det, hvis det handlede om at OPRETTE et abonnement, men det drejer sig jo bare om at få mit nuværende abonnement overført til et nyt (mini-SIM) kort istedet for den 'gamle' type SIM kort som sidder i min telefon nu (..kun jeg kender den 4 sifrede kode som låser telefonen op.). Jeg benytter endda Telia Selvbetjening APP'en med kodeord og hele baduljen. Her kan jeg skifte abonnement type mm., så hvorfor kontrollerer de ikke bare min identitet af den vej?
Når en ledemde medarbejder ikke vil opgive sit navn til en kunde, så mener jeg heller ikke han er sin stilling voksen.
Mvh. Henrik Mortensen.
Nu ser vi om en butiksbestyrer får røde æren, når han ser sig omtalt i Ekstrabladet. Jeg håber på han kommer til at samle flasker på Chistianhavns Torv de næste mange måneder.
</MOLOKYLE>
| |
| Kommentar Fra : molokyle |
Dato : 09-12-16 08:05 |
| | |
| Kommentar Fra : molokyle |
Dato : 09-12-16 08:12 |
|
Katekismus ..efter at nærlæst:
Citat Alternativt kan man købe billed-id i sit pengeinstitut for omkring 150 kr.- |
Det vil jeg prøve at arrangere idag
Foreløbig : Tak for linkene.
</MOLOKYLE>
| |
|
>Hvor mange timer bruger i for at få lov til kortvarige kig på kandu?
>>Glad for at være på nettet igen, men kandu er blevet temmelig træls siden sidst.
Ja mon ikke.
Vist stadig ledig, hvem tager over?
>DNS-adressen for kanvi.dk s server blev ikke fundet.
| |
| Kommentar Fra : alka |
Dato : 09-12-16 11:10 |
|
Livet er for kort til at være kunde hos Telia. Sidste år tog det mig tre måneder, at få mine penge tilbage, som de uberettiget havde trukket, da jeg ikke var kunde.
Som plaster på såret, så modtog jeg 3 uger efter igen de godt 300 kr. de havde trukket, så mine 300 kr. blev til 600 kr. De har ikke styr på bare i omegnen af en fis!
| |
| Kommentar Fra : JanusN |
Dato : 09-12-16 11:13 |
| | |
| Kommentar Fra : JanusN |
Dato : 09-12-16 11:18 |
|
For øvrigt ville jeg personligt vælge en anden telefon end Sony M4 Aqua.
Min datter havde sådan en som var til reparation 2 gange inden da den gik i stykker med samme fejl (mikrofonen virkede ikke når højttaleren var slået til).
Hun havde købt sin i El-giganten og fik pengene tilbage uden vrøvl.
Janus
| |
| Accepteret svar Fra : Oldboston | Modtaget 100 point Dato : 09-12-16 11:31 |
|
molokyle; jeg læste også dit link om Borgerkortet. Det ser da ud til at være en god ide at anskaffe et sådant, når du ikke har de traditionelle billedlegitimationskort. Prøv at spørge hos Telia, om de kan bekræfte at de vil være tilfredse med, at du har et borgerkort (til 100 kr. var det vist). Jeg kan ikke se andet, end at de vil svare ja. (Ellers kan du tale med Forbrugerrådet/KLAGENÆVNET og spørge dem, om ikke Borgerkortet er lige så godt som legitimation som de øvrige=)
Bortset fra det er juraen måske ikke krystalklar. Som udgangspunkt kan en virksomhed godt stille de krav, den vil for at samhandle, herunder f. eks. krav om billedlegitimation. Men hvis kravet om billedlegitimation skærpes til at blive et krav om kørekort eller pas, kan det ikke afvises, at det er et diskriminerende krav, og dermed et ulovligt krav, fordi man derved udelukker personer, der ikke kan eller vil bestå køreprøven eller rejse udenfor EU. Den diskrimination kan måske interessere ForbrugerRÅD og eller Ligestillingsrådet. Men sikke da et postyr for at få lov at kæbe en mobiltelefon og et abo, er der ikke en nemmere måde hos en af de mindre udbydere?
| |
| Godkendelse af svar Fra : molokyle |
Dato : 09-12-16 12:24 |
|
Jeg nåede til samme konklusion Oldboston :
Citat Bortset fra det er juraen måske ikke krystalklar. |
Næeh... der er tale om 'gummi-paragraffer'
..og så kan man hos 'andre' udbydere stille nøjagtig samme betingelser for køb af et nyt abonnement. Hvilket jeg gætter på sker; hvis jeg skifter Teleudbyder, men vil beholde mit tlf. nr.
Hos Telia hedder en flytning af et eksisterende abonnement på en telefon til en anden en af slagsen, hos dem: "Forlængelse" ..hvis det medfører udskiftning af SIM kort.
..og der stilles samme krav som til OPRETTELSE ...samt 6 mdrs. binding til denne 'forlængelse'!
</MOLOKYLE>
| |
| Kommentar Fra : molokyle |
Dato : 09-12-16 12:29 |
|
Ps. Det hjælper jo ikke en dyt, hvis jeg køber en telefon uden abonnement på nettet. Jeg skal jo stadig bruge samme telefonnummer ...og dermed et SIM kort, som passer i telefonmodellen!
Hvis et sådant kun kan (frem-)skaffes ved (frem-)visning af PAS & KØREKORT?
..så er jeg nået ligevidt ved at skrotte Telia.
</MOLOKYLE>
| |
|
De gange mine sønner har skiftet mobil, har de fundet den billigste pris på nettet uden abonnement, og klipper simkortet til, så det passer i den nye telefon.
| |
| Kommentar Fra : molokyle |
Dato : 09-12-16 13:41 |
|
Oldboston ->
Citat Nu hedder det ikke længere Sygesikringsbevis men Sundhedskort, måske kan man blive rask bare ved at udskifte sit sygesikringsbevis til et sundhedskort! |
Ligemeget hva'..? Så bliver jeg vist aldrig 'rigtig' rask
Jeg finder mig i hvert fald ikke i 'noget'
</MOLOKYLE>
| |
| Kommentar Fra : molokyle |
Dato : 09-12-16 13:49 |
|
katekismus -> Graver du lidt dybere i linkene fra Telia ...så vil du opgage at det KUN gælder ved Oprettelse af NYT abonnement. ( = 1.000 kr. OVEN i prisen for telefonen + 6 mdr. binding.)
Man kan IKKE forlænge ..og samtidig købe en telefon uden abonnemet ...selvom det er annonceret.
Joehh...det kan man godt ...men så følger der IKKE SIM kort med.
..og hvordan vil du så bruge telefonen uden?
"Tricket" med at klippe SIM kort til ...gælder kun SIM kort produceret efter år 2013. Mit er fra Februar 2012.
</MOLOKYLE>
| |
| Kommentar Fra : molokyle |
Dato : 09-12-16 17:05 |
|
Nåehh... Nu har min 'ven': Journalisten fra Ekstrabladet udbedt sig ...på vegne af Telia, om mit Mobilnummer?
Jeg ved ikke og jeg skal: Le eller Græde?
Sig mig: Ved 'Firmaet' Telia ikke selv, hvem de har som kunder? ...eller hva'?
..og er det en dagblads-journalist opgave at oplyse dem derom?
I mine øren lyder det besynderligt og højst ' MYSTISK'
</MOLOKYLE>
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|