|
| Kommentar Fra : Bille1948 |
Dato : 22-11-13 19:30 |
|
Til og med udgangen af det regnskabsår medarbejderen afsluttede sit ansættelsesforhold.
Hvorfor?
| |
|
Arbejdsgiverne beholder gerne oplysningerne i 5 til 10 år, og deler dem med loge-kammeraterne så andre arbejdsgivere ikke begår den samme fejltagelse ved at ansætte dig når du først er faldet i unåde! Om det er lovligt ved jeg ikke men bevisbyrden er din, så har du været for aktiv i fagforeningsregi bliver du "blacklistet" og det har man hørt om før! Du kan bare ikke bevise det!
Og du vil forblive uden arbejde!
MV2
| |
| Accepteret svar Fra : katekismus | Modtaget 100 point Dato : 22-11-13 22:09 |
| | |
| Kommentar Fra : egoland |
Dato : 24-11-13 13:35 |
|
Som jeg læser det, har Bille1948 til en vis grad ret i det med til "udgangen af kalenderåret". Imidlertid er loven ikke specielt tydelig på området, idet der også findes en forældelsesfrist på 5 år, når tingene bliver lidt mere kompliceret, fx pga. sygdom. Så: Ren fratrædelse = opsigelse pga. nedskæringer, din egen opsigelse, eller opsigelse pga. uenighed om samarbejdets fortsættelse giver arbejdsgiver ret til opbevaring til kalenderårets udløb. Går der sygdom i det, samarbejdsproblemer der strækker sig over flere år, opbevaring af sagsakter i forbindelse med arbejdsretslige tvister, eller går der jobcenter i det, fx mht flexjob, er der tale om max 5 år. Efter dette, skal der være en ekstremt god grund til fortsat at opbevare akterne.
Alt sammen med det forbehold, at det er som jeg personligt har forstået det, i det øverste link i katekismus svar.
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|