/ Forside/ Interesser / Videnskab / Biologi / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biologi
#NavnPoint
ans 3767
dova 3103
creamygirl 2971
molokyle 2669
arne.jako.. 2646
paperboy 2592
natmaden 2549
Gambrinus 2140
timeglas 1508
10  berpox 1040
Er nerver liv?
Fra : PeterTheisen
Vist : 832 gange
10 point
Dato : 14-07-12 07:03

Er nerver liv?

Jeg kom til at tænke på den klassiske situation, hvor en høne får hugget hovedet af, og den løber forvirret rundt pga. nerver. Den lever vel stadig på det tidspunkt, ikke?

 
 
Kommentar
Fra : refi


Dato : 14-07-12 07:23

Citat
Jeg kom til at tænke på


Pral

Kommentar
Fra : dogvillestar


Dato : 14-07-12 07:55

Du har fået svar på Sol.dk debatten, Kristian22081990

http://www.sol.dk/debat/91-fri-debat-job-a-uddannelse/2589667-er-nerver-liv

Kommentar
Fra : vagnr


Dato : 14-07-12 08:06
Kommentar
Fra : klaudi_LVII


Dato : 14-07-12 09:08

Citat
Nej, hjernedød


Det burde PT jo vide alt om, det har han da været længe!


Kommentar
Fra : pbp_et


Dato : 14-07-12 09:21

Ikke mere end et modelfly

Kommentar
Fra : PeterTheisen


Dato : 14-07-12 09:23

Men liv er jo kendetegnet ved en eller flere funktioner, fx bevægelse, formering, vækst og stofskifte. Og hønen bevæger sig jo stadig, når den har fået hugget hovedet af.

Er det ikke ligesom rådyret, der bliver skudt direkte i hjertet med en riffel, som først dør nogle sekunder efter, fordi hjernen stadig fungerer i det tidsrum, når hjertet endelig stopper?


Kommentar
Fra : transor


Dato : 14-07-12 10:16

Hønen uden hoved er død i den forstand at det uvægerligt er slut for den.

Men de forskellige organer stopper ikke alle præcis samtidig. Det gælder alle mennesker og højere dyr.

Man kunne i princippet transplantere organer fra den hovedløse høne, og de ville kunne leve videre i en anden høne.

Løberiet skyldes at løbeefleksen virker uden hjernens medvirken, og at der i nogle sekunder er oplagret nok energi ( ATP) i benmuskler til at den kan. Men det varer 5 sekunder, og så er det endelig slut.

Kommentar
Fra : PeterTheisen


Dato : 14-07-12 10:41

Kan jeg konkludere, at det handler om definitionen af liv, dvs. at det er afhængigt af, om liv defineres som bevægelse reguleret udelukkende af reflekser eller bevægelse reguleret ved en kombination af hjernestyring og reflekser?


Kommentar
Fra : transor


Dato : 14-07-12 10:53

Nej din efinition er gal , Encellede dyr er også levende uden hjerne eller muskler.

Men for de højerestående dyr , og planter kan man ikke sætte et skarpt dødstidspunkt. De forskellige organer holder gradvis op med at virke efterhånden, men ikke samtidig.

Et arm eller ben klare sig uden blodforsyning i flere timer, men hjernen kun et mindre antal minutter.



Kommentar
Fra : PeterTheisen


Dato : 14-07-12 11:02

Hvordan skal jeg tolke dine svar, transor?

1) Lever hønen, der løber forvirret uden hoved?

2) Lever rådyret, der lige er blevet skudt direkte i hjertet?

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 10 point
Dato : 14-07-12 11:25

Nej, det er kun muskel/nerve aktiviteter.

Jeg så for nogle år siden såkaldt varmslagtning (ikke halal) af køer. Der gik max. en halv time fra koen var lagt ned til de skar kødet ud mens det var varmt, og kødet vibrerede stadig lidt.

Fladfisk der ikke er flået kan baske lidt timer efter at de er døde

Godkendelse af svar
Fra : PeterTheisen


Dato : 14-07-12 11:43

Tak for svaret LuffeA.

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177547
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408797
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste